پاسخ سوالات لاک پشتی

هدف از نوشتن این مطلب پاسخ به سوالاتی هست که مکرر از من پرسیده میشه. لاک پشتها گوش قرمز روز زی هستند به این معنی که در روز فعالیت می کنند و شبها می خوابند، مطابق طول روز معمولی بیدارن و با تاریک شدن هوا باید محل سکونتشان هم تاریک شود تا بخوابند. خیلی خوبه که اجازه بدین لاک پشت در روز زیر نور مستقیم خورشید باشد اما باید مواظب گرمای بیش از حد بود که باعث غش کردن و مرگ آنها می شود. حتی 5 دقیقه در روز زیر نور مستقیم خورشید بودن بسیار مفید است. لاک پشتها به هیچ واکسنی نیاز ندارد و ملاقاتهای دوره ای با دامپزشک هم در صورت سلامت لاک پشت الزامی نیست. تو یک جا خواندم تمام حیوانات باکتری سالمونلا را حمل می کنند. پیش از دست زدن به لاک پشت دست خود را با آب بشویید ( برای سلامت لاکپشت ) و پس از دست زدن به لاکپشت دست خود را با آب و صابون بشویید (برای سلامت خودتان ). اگر بهداشت را کاملا رعایت کنید هرگز مشکلی پیش نخواهد آمد.

تخم گذاری لاک پشت گوش قرمز

تخم گذاری لاک پشت گوش قرمزلاک پشتها گوش قرمز در ماه اسفند و اوایل ماه فروردین جفت گیری می کنند. لاک پشت گوش قرمز ماده در ماه خرداد و اوایل ماه تیر شروع به تخم گذاری می کند.
تخم گذاری لاک پشت گوش قرمز60 تا 90 روز طول می کشه تا تخمها تبدیل به نوزاد بشن و نوزادها از تخم خارج شن.

لاکی من

لاک پشت گوش قرمز خزنده من
لاکي به جستجوي انگشت !
Posted by Picasa

لاک پشتهای ساکن ایران

در این پست انواع لاک پشتهای بومی ایران را معرفی می کنم. اطلاعات این مطلب از کتاب خزندگان و دوزیستان ایران و عکسهای آن از سایت flickr انتخاب شده است. در جهان حدود 300 گونه لاک پشت شناسایی شده است. در ایران وجود 10 گونه گزارش شده است. این لاک پشتها در سه گروه لاک پشتهای دریایی ، برکه ای و زمینی تقسیم می شوند.

لاک پشت سرخلاک پشت سرخ :
از خانواده لاک پشتهای دریایی است. ساکن خلیج فارس و دریای عمان است و زندگی کاملا دریایی دارد و طول لاک آن به 150 سانتی متر می رسد.

لاک پشت سبزلاک پشت سبز :
از خانواده لاک پشتهای دریایی است. ساکن خلیج فارس و دریای عمان است و زندگی کاملا دریایی دارد و طول لاک آن به 110 سانتی متر می رسد.

لاک پشت عقابیلاک پشت عقابی :
ساکن خلیج فارس و دریای عمان است. زندگی کاملا دریایی دارد. طول لاک آن به 75 سانتی متر می رسد.

لاک پشت زیتونی ریدلیلاک پشت زیتونی ریدلی :
از خانواده لاک پشتهای دریایی است. ساکن خلیج فارس و دریای عمان است.

لاک پشت چرمیلاک پشت چرمی :
ساکن خلیج فارس و دریای عمان است و بزرگترین لاک پشت جهان محسوب می شود با طول لاک برابر 2.7 متر و وزن 725 کیلوگرم . از وجود آن در سالهای اخیر اطلاعی در دست نیست. احتمال انقراض آن وجود دارد.

لاک پشت برکه ای اروپاییلاک پشت برکه ای اروپایی :
از خانواده لاک پشتهای برکه ای است که در برکه، تالاب و آبهایی با جریان کند زندگی می کنند. همه چیز خوار است و از گیاهان آبزی، حشرات، ماهی و دوزیستان تغذیه می کند.طول لاک آن به 20 سانتی متر می رسد. در مجاورت کناره دریای خزر تا آذربایجان شرقی زندگی می کند.

لاک پشت برکه ای خزریلاک پشت برکه ای خزری :
از خانواده لاک پشتهای برکه ای است. طول لاک آن به 23 سانتی متر می رسد و رنگ آن قهوه ای زیتونی یا سبز زیتونی است. ساکن استانهای شمالی، غربی، جنوب غرب، لرستان و فارس و بوشهر است.

لاک پشت مهمیزدارلاک پشت مهمیزدار :
از خانواده لاک پشتهای زمینی است. طول لاک آن به 25 سانتی متر می رسد. در سراسر فلات ایران یافت می شود. در مزارع، باغها و هر جا که گیاه کافی وجود داشته باشد زندگی می کند.

لاک پشت آسیاییلاک پشت آسیایی :
از خانواده لاک پشتهای زمینی است. طول لاک آن به 20 سانتی متر می رسد. ساکن شرق کشور استانهای مازندران، خراسان، سمنان، سیستان و بلوچستان است. محیط علفزار و جویبارهای واقع در تپه ماهورها را ترجیح می دهد.

لاک پشت فراتیلاک پشت فراتی :
از خانواده لاک پشتهای سه چنگالی است. طول لاک آن به 29 سانتی متر می رسد. لاک آن به جای صفحات سخت از پوستی چرم مانند تشکیل شده است. از ماهی، سخت پوستان، نرمتنان تغذیه می کند. ساکن رود کارون و رود جراحی در خوزستان است.

ترجمه انگلیسی این پست ( البته با کمک خانم سلما ) در این لینک قرار داره، جالبه که این عکسها و نوشته ها برای افراد غیر ایرانی هم جالب بوده:
Iranian Native Turtles Photos :: Redearslider Forum

کتاب خزندگان و دوزیستان ایران

کتاب خزندگان و دوزیستان ایران کتاب خزندگان و دوزیستان ایران، معرفی 214 گونه از انواع لاکپشت سوسمار تمساح مار قورباغه وزغ سمندر و ... بومی ایران، نویسنده حسن محمدیان، نشر شبپره، چاپ اول 1382، بهاء 2000 تومان
این کتاب را یکی از دوستانم بهم داده که مطالعه کنم، در این کتاب انواع دوزیستان و خزندگان ایران معرفی شدن. من که خیلی از خواندن این کتاب دارم لذت می برم. فکر کنم بعد از این چاپی که من دارم چاپهای دیگری هم داشته باشه. در صفحه دوم این کتاب نوشته شده است "استفاده علمی با ذکر منبع آزاد است" . در مطالب بعدی انواع لاک پشتها موجود در ایران را معرفی می کنم که عبارت اند از : لاکپشت سرخ، لاکپشت سبز، لاکپشت عقابی، لاکپشت چرمی، لاک پشت برکه ای اروپایی ، لاکپشت برکه ای خزری، لاکپشت مهمیزدار و لاکپشت فراتی