اطلاعات ابتدایی لاک پشتی ( برای افراد بی تجربه )

لاک پشت گوش قرمز نوزاددر طول عید خیلی از افراد به اشکال مختلف صاحب لاک پشت می شوند. برای همین مطلب خیلی ساده و ابتدایی را برای افراد بی تجربه در نگهداری لاک پشت می نویسم : لاک پشت کوچکی که دارید اگر لاک و پوستی سبز رنگ داشته باشد از خانواده لاک پشتها نیمه آبزی ( لاک پشتها آب شیرین ) و از گونه لاک پشتها گوش قرمز است ( تصویر مقابل ) و اگر پوست و لاکی قهوه ای داشته باشد باز هم از خانواده لاک پشتهای نیمه آبزی ساکن ایران و از گونه لاک پشتهای برکه ای می باشد. در غیر این صورت اگر لاک پشت شما لاکی زرد رنگ دارد از خانواده لاک پشتهای زمینی خواهد بود که توضیحات نگهداری از این گونه در مطلب آشنایی با لاک پشتهای زمینی نوشته شده است.
بعد از شناسایی نوع لاک پشت خود ( گوش قرمز و برکه ای ) باید محل مناسبی برای آن تهیه کنید. در مطلب زیستگاههای لاک پشتی در این مورد نوشتم. آب باید از شیر آب سرد در ظرفی ریخته شود و به مدت 24 ساعت در جایی بماند تا کلر آن از بین برود و با محیط هم دما شود. محیط باید علاوه بر آب کافی برای شنای لاک پشت دارای خشکی هم باشد که در مطلب نحوه ساخت خشکی برای لاک پشت در این مورد نوشته بودم. همچنین می توانید از بخش زیستگاه لاک پشتی استفاده کنید. تغذیه لاک پشت بسیار مهم است. بهترین غذا برای لاک پشت کوچک شما غذای مخصوص خزندگان است که می توانین از فروشگاهها ماهیران در تهران تهیه کنید یا اگر دسترسی ندارید از فروشگاههای آکواریومی پلت لوفاک را تهیه کنید. مقدار مصرف پلت در طول روز باید به اندازه حجم سر لاک پشت بدون در نظر گرفت حجم گردن آن باشد ( برای لاک پشتهای نوزاد فقط 3 یا 4 تا دونه ). اگر در روزهای ابتدایی پلت در اختیار ندارید می توانید از مقدار کم سفيده تخم مرغ ( آب پز )، گوشت مرغ و بولقمون ( آب پز ) ، ماهي قزل آلا ( گوشت خام ) و ماهي تن (كنسرو شده در آب) فقط برای چند روز استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر می توانید از بخش تغذیه لاک پشتی استفاده کنید. لاک پشت نوزادی که خریداری می کنید ممکن است در چند روز اول غذایی نخورد و تا مدتی در صورت حضور شما غذا نخورد. در این حالت لاک پشت باید تنها گذاشته شود تا به شرایط جدید خود عادت کند، در این حالت دمای مناسب آب و دیگر عوامل غذا نخوردن لاک پشت باید بررسی شود.
این اطلاعات در پاسخ مجموعه سوالاتی بود که در این مدت از طریق ایمیل و مسنجر از من پرسیده شده بود که برای شروع کار کافی است. برای اطلاعات بیشتر می توانید مطالب وبلاگ لاک پشت را به طور کامل مطالعه کنید و سوالاتتون را از طریق فروم گفتگوی لاک پشتی مطرح کنید.

آشنایی با لاک پشتهای زمینی

لاک پشت روسیطبق نظرسنجی که قبلا در وبلاگ لاک پشتها داشتم بعد از لاک پشت گوش قرمز ( با 62% آرا ) ، لاک پشتهای زمینی ( با 19% آرا ) بیشترین گونه از لاک پشتها هستند که در محیط خانه به عنوان حیوان خانگی نگهداری می شوند. گفته بودم در مورد نگهداری این گونه از لاک پشتها خواهم نوشت و در این مطلب و آینده در مطالب دیگری بیشتر در مورد این گونه از لاک پشتها خواهم نوشت.
ایران تنها دارای دوگونه لاک پشت زمینی است. لاک پشت روسی ( Testudo horsfieldi ) و لاک پشت مهمیزدار (Testudo graeca ) که توضیحات بیشتر در مورد معرفی این دو گونه در مطلب لاک پشتهای بومی ایران نوشته شده است. هر دو این لاک پشتها جزو خانواده Testudinidae هستند.
لاک پشت روسی ( یا لاک پشت آسیای مرکزی ) از جمله لاک پشتها محبوب به عنوان حیوان خانگی محسوب می شود که نام آن از طبیعت شناس آمریکایی ( Thomas Horsfield ) گرفته شده است. این لاک پشت جزو لاک پشتها کوچک با طولی 16 تا 25 سانتی متر محسوب می شود. لاک پشت نر کمی از لاک پشت ماده کوچکتر است و دارای دم بلندتری می باشد که در اطراف آن چین خوردگی مشاهده می شود. غذای آنها سبزیجات دارای فیبر، چمن و گیاه است. آنها همچنین میوههایی نظیر سیب را می خورند ولی باید بسیار کم باشد چون شکر زیاد باعث رشد میکروب در معده آنها می شود. لاک پشتهای خاکی از فیبر به جای پروتئین برای انرژی مورد نیاز خود استفاده می کنند.
در مطالب بعدی به طور کاملتر در مورد نگهداری از لاک پشتهای خاکی می نویسم. برای اطلاعات بیشتر از لینکهای موجود در متن و منابع استفاده کنید.
منابع : TortoiseTestudo - Spur-thighed TortoiseRussian Tortoise

لاکی و اسباب بازی لاک پشتی

لاکی و اسباب بازی لاک پشتیلاکی کلا از بازی کردن لذت می بره، کلا همه حیوانات بازی کردن را دوست دارن. وقتی همدیگرو گاز می گیرن یا روی هم سوار می شن این بازی کردنشونه نه دعوا یا چیز دیگه. البته در موقع جفت گیری دعوای حیوانات نر طبیعی است. قبلا در مورد سوغاتی لاک پشتی که از پاریس برای آورده بودم نوشتم. نگاههای لاکی به این لاکیه قلابی خیلی با مزه است.
می خواستم در مورد فرومی که تازه درست کردم هم بنویسم ولی طراحی فروم گفتگوی لاک پشتی هنوز تمام نشده با این حال می توانین سوالاتتون را توش بنویسید و از بقیه قسمتهاش استفاده کنید. این فروم با همکاری دوست خوب پرهام عزیز به درخواست بسیاری از دوستان آماده شده است. در صورتی که حتی اگر عضو هم نباشید به صورت مهمان می توانید سوالات و تجربیات خودتون در فروم گفتگوی لاک پشتی بنویسید.

لاک پشتی در لوور پاریس

لاکپشتی در لوور پاریساینم طرح یک لاک پشت در موزه لوور پاریس است که البته این هم یکی دیگه از سوغاتی ها من از پاریس است.