راهنمای عکاسی از آکواریوم

امروز یک خبر در مورد نخستین جشنواره عکاسی زیر آب ایران خواندم. عکاسی از آکواریوم (و حتی تراریوم و ویواریوم) و ماهی ها و موجودات درون آن همآن قدر که جذاب هست، همان قدر هم مشکل است! نور محیط به شیشه برخورد می کند و رفلکس فلاش هم در عکس می افتد و همه چیز خراب می شود! ماهی هام هیچ کمکی نمی کنند و مرتب به این طرف و آن طرف شنا می کنند. اگر تانک لامپ نداشته باشد و یا آب آن ابری و کدر و بی کیفیت باشد که همه چیز باز هم بدتر می شود.

روشی که من در تصویربرداری آکواریوم ماهی های خودم استفاده می کنم، استفاده از مُدل جادویی ماکرو دوربین، به همراه نور لامپ درون تانک است. نورهای خارجی (مثل لامپ اتاق) در صورت رفلکس در شیشه تانک را خاموش می کنم و سعی می کنم به دلیل حرکات سریع ماهی ها در آب از ISO بالا استفاده کنم. سعی می کنم بعد از تمیز کردن و سیفون آب تانک، عکاسی کنم.

تصویر آماتوری من از آکواریوم زنده زاهام :

تصویر آماتوری من از ماهی گوپی ماده درون تانکم :

عکاسی از آبزیان به حوصله و صبر زیادی نیاز دارد. عکاسان حرفه ای از لنزهای ضد رفلکس نور استفاده می کنند و گاهی از دوربینهای ضد آب برای گرفتن تصویر زیر آبی استفاده می کنند.

امیدوارم دوستانی که اطلاعات بیشتر دارند، این مطلب را کامل کنند.