چشمان لاک پشت

چشمان لاک پشت گوش قرمز خزندهتقریبا در تمام ایمیلهایی که به من میشود در مورد مشکل در چشمان لاک پشت سوال می شود. چشمان لاک پشت از مهمترین اندامهای خارجی آنها است و مراقبت از چشمان مسئولیت مهم نگهدارنده لاک پشت است. بسیار شنیدم از لاک پشتهایی که به هر دلیلی کور شدن و نتوانستند غذایی پیدا کنند و بخورند و در نتیجه از گرسنگی تلف شده اند. دو عامل مهم در مراقبت از چشمان لاک پشت وجود دارد :

1 - شرایطی داخلی بدن
شرایط داخلی بدن عبارت است از تغذیه و دوری از عفونت ها؛ کمبود ویتامین A در تغذیه لاک پشت باعث خروج ترشحات غیر عادی از چشمها ، تورم غدد اشکی و در نهایت کوری می شود. برای جبران این کمبود می توان از غذاهای دارای ویتامین A مانند هویج ( حلقه های هویج ) و گوجه فرنگی ( حداکثر یک هشتم گوجه فرنگی گیلاسی در هفته ) در رژیم غذایی لاک پشت استفاده کرد.

2 - شرایط خارجی محیطی
شرایط خارجی محیطی عبارت اند از کلر آب و آلودگی آب؛ آبی که می خواهید در تانک لاک پشت استفاده کنید حتما و حتما حداقل 24 ساعت باید بماند و بعد از آن استفاده شود ( مخصوصا در شهری مثال تهران که آب لوله کشی آن سرشار از کلر است ) . کلر برای چشمان لاک پشتها مخصوصا چشمان لاک پشتها کوچک بسیار مضر است و باعث سوزش و تخریب آن می شود. آلودگی آب نیز به همین منوال می تواند بر روی چشمان لاک پشت اثر گذارد و باعث التهاب آنها شود.

درمان چشمان لاک پشت زیاد مشکل نیست. در چشمان بسته شده می توان چند قطره ویتامین A یا روغن جگر ماهی چکاند. همچنین می توان از پماد تتراسیکلین چشمی استفاده کرد. اکثر مشکلات چشم که از شرایط داخلی به وجود می آیند با تغییر رژیم غذایی بهبود پیدا می کنند. استفاده از فیلتر مناسب در آکواریوم آلودگی ها را از بین می برد و محیط مناسبی برای زندگی لاک پشت پدید می آورد. همچنین تعویض قسمتی از آب به طور هفتگی ( سیفون کردن آب ) باعث تثبیت کیفیت آن می شود.

مطالب مرتبط :
تغذیه لاک پشت - ویژگیهای محل سکونت مناسب برای لاک پشت - نگهداری از آکواریوم

0 نظرات - Comment:

» نظر شما چیست؟