نحوه ساخت خشکی برای لاک پشت

ساخت خشکی برای لاک پشتها لازم و ضروری است و علت بیماری و مرگ اکثر لاک پشتهای نیمه آبزی در خانه نبود خشکی و تغذیه نامناسب است. در اینجا سه مورد از خشکی هایی که می توان به راحتی در منزل ساخت را معرفی می کنم. این مطلب از نوشته های دوست خوبم آقای پرهام در فروم نیک صالحی است. می توان از این نوشته طرحها و ایده هایی خلاقانه تری را بدست آورد. اگر از این طرحها استفاده کردین یا طرح جدیدی داشتین، عکسش را برای من بفرستین تا در اینجا و برای مشاهده دیگران قرار بدم.

ساخت خشکی برای لاک پشتطرح اول) ساده ترین نوع ساخت تراریوم برای لاک پشت در خانه همین نوع می باشد. کافیست که تعدادی سنگ مسطح درشت مخصوص آکواریوم را در یک طرف آکواریوم روی هم قرار داده و برای محکم چسبیدن آن ها به هم از چسب آکواریوم استفاده کنید و یکی از آن ها را طوری شیب دار قرار دهید تا لاک پشت بتواند از آب به راحتی به روی سنگ ها برود. این نوع تراریوم برای کسانی که لاک پشت های کوچک دارند و یا کسانی که از تعداد کمی لاک پشت نگهداری می کنند مناسب می باشد.

ساخت خشکی برای لاک پشتطرح دوم) شيشه اي را به طور مايل با چسب آكواريوم در درون آكواريوم (مطابق با شكل مقابل) بچسبانيد و روي شيشه نيز كمي چسب آكواريوم ريخته تا لاك پشت ها بتوانند با گرفتن چسب ها با پنجه هاي خود راحت بالا بروند و روي شيشه مايل سر نخورند. این طرح به آکواریومها و لاک پشتهای کوچکتر قابل استفاده است.

ساخت خشکی برای لاک پشتطرح سوم) در صورتي كه قصد نگهداري طولاني مدّت و اصولي از لاك پشت خود را داريد اين طرح را بسازيد. يك آكواريوم كوچك را به پهلو روي آكواريوم اصلي خود قرار داده و با استفاده از يك قطعه پلاستيك که توصیه می شود از صفحات فيلتر زير شني که از فروشگاههای آکواریومی می توان تهیه کرد استفاده شود، يك پل براي عبور لاك پشت ها از آب آكواريوم اصلي به خشكي آكواريوم كوچكتر بسازيد. می توان از چسب آکواریوم برای چسباندن قطعات فیلتر زیر شنی استفاده کرد. در انتخاب قطعة پلاستيكي توجّه كنيد كه به حالتي نباشد که بر اثر تماس با سطح پاييني لاك، باعث خراشیدن و از بين رفتن آن در طي مدّت هاي طولاني شود. عکسهای نمونه ساخته شده این طرح : تصویر اول - تصویر دوم

با ساخت خشکی برای لاک پشت از بسیاری از بیماریهای لاک پشت جلوگیری خواهد شود. توجه شود که خشکی موفق خواهد بود که لاک پشت از آن استفاده کند. برای جلب کردن بیشتر لاک پشت به استفاده از خشکی، نسب لامپ هالوژن و یا لامپهای دیگر برای گرم کردن ناحیه خشکی در بالای آن اکیدا توصیه می شود.

مطالب مرتبط :
زیستگاههای لاک پشتی - لنگرگاه لاک پشتی - لاک پشت من در خشکي